2015. április 15., szerda

Pitypangszirup


 



 


"Nótába nem írnak
Gomblyukba nem tűznek
Nem tesz kirakatba
A virágos üzlet
Mert te nem vagy ritka
Mert te nem vagy drága
Csak az árokpartról
Nézel a világba
Mintha kis nap sütne
Orcád oly szép sárga
Te pitypang,
Te pitypang virágja

Az urak, a dámák
Ugye rád se néznek
Tán le is tagadnák
Az ismeretséget
Pedig hogy meggyúrtunk
Hogy agyontépáztunk
Te kezes, te kedves
Falusi pajtásunk
Hófehér lelkedet
Szétfújtuk a nyárba
Te pitypang,
Te pitypang virágja

Ezennel én tőled
Bocsánatot kérek
Köszönöm azt a kis
Könnyű gyermekséget
Köszönöm hogy itt vagy
Lehajlok utánad
Gyere bemutatlak
A kaméliának
Csak nevess rá bátran
Mezítlábos árva
Te pitypang,
Te pitypang virágja"
Szép Ernő: Pitypang









A Pitypangot 3 évvel ezelőtt finom turmixként mutattam be a blogon.
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/04/gyermeklancfu-alma-banan-turmix.html
Került a turmixba alma és banán, hogy akik még nem találkoztak kesernyés ízével,
 fokozatosan ismerkedjenek meg vele.
Írtam akkor a gyógyhatásairól is, és azóta is többször.
A haladóknak készítettem limonádét és "rezgésvizet",
sőt számtalan finom ételt osztottam meg, a tartalomjegyzékben érdemes kutakodni.
Tavaly elkészítettem a pitypangszirupot, de nem került nyilvánosságra.
Eddig. Most pótlom :)





A pitypangszirup vagy közismertebb nevén (szerintem helytelenül) pitypangméz,
 remekül felhasználható a mindennapi kényeztetéseink során.
Nagyszerű alternatívája a méznek,
beilleszkedik a vegetáriánusok, vegánok étrendjébe.
Élvezhetjük úgy mint a juharszirupot, rizsszirupot, stb.
Tehetjük teába, készíthetünk vele limonádét, csorgathatjuk kenyérre, pirítósra, süteményre.
Leönthetjük vele a palacsintát, más desszertjeinket.
Akkor is jól jön, ha köhögősek vagyunk, vagy fáj a torkunk.





Simán répacukorral készítettem, de cserélhetjük szőlőcukorra, nádcukorra, "akármilyencukorra".
Egészséges embereknek készült, kényeztetés céljából,
ráadásul nem nagykanállal esszük, kevés kell belőle (még van belőle).





Bár a gyermekláncfű minden része (gyökere, levele, virágja) felhasználható/fogyasztható,
a szirupot a virágokból készítettem.
A teljes virágot felhasználtam hozzá.






Amennyiben kedvet kapsz az elkészítéséhez, de előbb más oldalakon is tájékozódsz
(amit nagyon helyesen teszel, a széleskörű tájékozódás mindig jó)
fogsz olyan receptekkel találkozni, ahol csak a szirmokat ajánlják felhasználni.
Sokan félnek, hogy a zöldrésztől esetleg keserű lesz a szirup, de én ettől nem félek,
 mert nem baj, ha keserű lesz :) sőt!
A keserű, egy íz, amiből keveset veszünk magunkhoz, pedig szükséges,
a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz hozzátartozik, pont úgy mint a sós, édes, stb.
A keleti filozófiák nagy hangsúlyt fektetnek erre, hogy minden ízt vegyünk magunkhoz:
 édeset, savanyút, sósat, csípőset, keserűt. Nem véletlen.
Nyugaton is rájöttek már arra, hogy a keserű íz szükséges a jó emésztéshez,
segíti az emésztést, a máj, az epe munkáját/működését.
 Serkenti az anyagcserét, a salakanyagok kitisztulását, a tápanyag felszívódását.
Ha rám hallgatsz, azt mondom: hallgass a józan "paraszti" eszedre.
Egyél minél több élőt és egyél kiegyensúlyozottan.
Egyél minél "tisztább" növényeket, vagy tisztítsd meg (erről is írtam már sokszor).
Figyelj magadra, mit kívánsz meg, lélegezz és kóstolgass.
Bátran. Persze ehhez a szabadba kell menni, kert kell, vagy a piacon kell vásárolni.
Kifogás viszont nem kell, ha akarod változtatsz.




Az egyik legjobb dolog, hogy tehetünk az egészségünkért:
kezünkbe vesszük a sorsunk, leakadunk a divatirányzatokról és
megismerjük önmagunk működését.
3 nap böjt után, nem fogod kívánni a tartósítószeres mű cucokat,
azt sem tudod miből van kajákat.
Felhagysz a félkész, mesterséges dolgok fogyasztásával, törekszel a minőségi,
magad készítette ételekre.

Nem csak belapátolod az ételt, hanem minőséget eszel, minden érzékszerveddel
 eszel, benne vagy a folyamatban, részévé válsz az egésznek.

Minél jobban megtisztulsz, minél több nyerset fogyasztasz, minél több gyógy-, és vadnövényt,
figyelsz a tested jelzéseire, veszed a jeleket, hallgatsz saját megérzéseidre,
 annál magabiztosabb leszel, annál jobban érzed magad.

Te döntesz.





A pitypangszirup készítés egy-két napos folyamat, persze a tényleges munka sokkal kevesebb.
A legtöbb időt a virágok begyűjtése veszi igénybe, de biztosíthatlak ez nagyon boldog dolog.
Lehetünk közben mezítláb, így a selymes növények, lágyan simogatják a talpunkat,
a föld "leveszi a negatív rezgéseinket" mellesleg a csupasz talpon járás ingyen talpmasszázs.
 Közben levegőn vagyunk (lélegezz) és Napon (D-vitamin).
Töltekezünk :)





- A virágokat a kertemben szedtem, nem mostam le,
(Te mosd le nyugodtan, ha az kell a harmóniádhoz) tiszta, szükségem van a virágporra.
 - Nagy, tökéletesen tiszta (mosás után ecettel áttörölt, száraz) fazékba raktam és felöntöttem vízzel.
(Nekünk tisztított vizünk van, de ha nem lenne, csapvízzel tenném.)
- Így hagytam 24 órán át ázni, hideg helyen (kamrában, de akár a hűtőbe is kerülhet).
- Ezt követően a virágokat tiszta kezecskémmel megnyomkodtam a vízben,
majd egy sűrű szövésű szitába (akár vászon) öntöttem és szinte szárazra nyomkodtam.
A virágok mentek a komposztba.
- A erős gyógynövénykivonathoz hozzáadtam a szűrt citromlevet, a cukort
 és az egészet felforraltam, majd kellő sűrűségűre főztem.
(Tiszta kanállal keveset vettem ki belőle és hideg porcelán tányérra csorgattam.
A tányér döntögetésével állapítsuk meg mennyire sűrű.
A hűlés során még sűrűsödni fog.)





- Forrón, tisztára mosott üvegekbe töltöttem és száraz dunsztban hagytam kihűlni.
(A befőzés szabályairól, előkészületekről itt írtam:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/05/befozes-tartositoszer-nelkul.html)





Hozzávalók
~ 100 db virágfejecske
1 liter víz
1/2 kg cukor
1 citrom





Amit még tudnod kell
- Csakis olyan helyről gyűjts, ahol biztosan nem szennyezett (kipufogógázok, permet, vegyszer).
- Csakis annyit, amire biztosan szükséged van.
- Mindig kevesebbet, mint amennyi van, kell másnak is :)
de a legfontosabb, hogy maradjon, amiből új tud nőni.
- Tedd alázattal a természet iránt!
Bővebben pl. itt:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/04/az-eheto-viragok-pitypang-limonade.html

Figyelmeztetés

Ha már beteg vagy, szervi bajod van, máj vagy epeproblémád, cukorbetegséged,
vagy allergiás vagy, akkor csak óvatosan, azaz előbb beszéld meg hozzáértővel.


12 megjegyzés:

  1. :)
    A napokban olvastam róla a Bibliai szakácskönyvben és tervezem,hogy elkészítem,erre te is erről írsz.:) megerősítésként .:)
    A napokban kezdett nálunk is nyílni, remélem,hogy még több lesz a kertünkben.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Mamka <3
      Örülök. Bízom benne én is. hogy kedvezőek a feltételek. Magam is tervezek még pitypangos dolgokat :)

      Törlés
  2. Drága Mági! Régóta nem jártam itt -máshol sem, sajnos mostanában másféle faladatok kötik le az energiáim-, és ma, mikor végre öt percre jöhettem, pitypangot találok Nálad. <3
    Tegnap rövid időt loptam magamnak a legelőn, a "tiszta" részen, ahol idén még nem jártak a kecskék csodálatos sárga virágszőnyeg fogadott. Feltöltött, megnyugtatott, és már éreztem is a számban a "pitypangmárc" (nagymamám szava) ízét. Idő nem volt, hogy szedjek, de talán kitart szombatig, vasárnapig, mert idén sem maradhat el nálunk sem...
    Szeretettel ölellek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Csipkerózsa <3
      Bizony nagyon hiányoztál! A sajnos nem tűnik nagyon jó dolognak, de bízom benne, hogy minden rendben.
      Nagymamád csodálatos Asszony lehetett (örökölted) jó lett volna ismerni...mond ugyanígy készül a pitypangmárc?

      Törlés
    2. Kapott a Családunk egy feladatot, amivel nehezen bírkózunk, de megoldjuk. És ahogy tavaszodik, lehet ezt-azt gyűjteni, kint tenni-venni, kicsit belül is könnyebb. :-)

      Igen, a pitypangmárc ugyanígy készült, készül. Már két adag pihen a kamrában, Bori alig várja, hogy kóstolhasson. Még köhögést is imitál, hátha... ;-)

      Törlés
  3. Nekem nagyon tetszik ez az ötleted is, mint a legtöbb. Talán csak annyival egészíteném ki - a dolgozó nők védelmében - hogy én azt is el tudom fogadni, ha valaki nem tud változtatni. Persze, lehet tenni kis lépéseket, de van olyan élethelyzet, hogy tényleg nincs rá idő, energia, és örülnek a "műnek". Értem, amit mondasz, hogy ezek olcsó dolgok, de az idő a legszűkebb általában. Nem magamról beszélek, én szerencsés vagyok (bár tény, a munka-gyerek mellett már sokkal kevesebb időm jut az ételen gondolkodni). De nagyon szép és jó ötletek, csak mondom, van más út is, és nem nemtörődömségből feltétlenül. Remélem nem baj, hogy ezt írom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága nikimanó <3
      Köszönöm, a hozzászólásod, igazán megtisztelő hogy megosztottad a véleményed. Teljesen egyetértek Veled, én is eltudom fogadni, ha valaki nem tud változtatni, mindenkinek a saját dolga.
      Hosszútávon a kis lépésekkel haladás, megoldás, átmenetileg sokat kibír a szervezet. Van olyan élethelyzet, amikor nem a főzés élvez prioritást. Pont ezért készítek (én is) egyszerű, kevés hozzávalóból, könnyen elkészíthető finomságokat (többnyire és ez ugye nem a pitypangszirupról szól), ami lehet nem is kíván több időt és beilleszthető egy dolgozó nő életébe (ugye én is munka-gyerek-kert mellett teszem). Senkiről nem feltételezem, hogy "nemtörődömségből" tenné, inkább azt, hogy amíg nincs gond, addig nem tűnik annyira fontosnak...
      Baráti üdvözlettel,
      mági

      Törlés
  4. Én is szoktam készíteni. Egy idén 97. évét betöltött erdélyi nénitől tanultam még évekkel ezelőtt. Ő is 100 virágfejet mondott. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. pipulka <3
      Isten éltesse a Nénit és Téged is :)
      Örömmel tanulnék Tőle én is :)

      Törlés